torsdag 18 oktober 2007

Känner du dig nöjd Maud?


Maud Olofssons sade innan & under valet att en av hennes huvuduppgifter var att hon ville MINSKA den administrativa bördan för företagare (dvs. göra det enklare att driva företag) … Hur har det egentligen gått med den saken Maud?

Folk i restaurangbranschen har hela tiden ”varnat” oss:
- Ni anar inte vilket jobb det är med alla tillståndsansökningarna!

Vi måste väl erkänna att vi båda haft uppfattningen att det är en aning överdrivet snack, visst jobbigt, men det väl bara köra – hur svårt kan det vara?

Men det är bara att erkänna: Det är helt galet sjukt med papper, intyg, beskrivningar osv. som skall fyllas i! Det måste gå att förenkla denna process. Man skulle t.ex. kunna slå ihop Socialtjänstförvaltningen (alkohol) med Miljöförvaltningen (livsmedelshantering) när det gäller tillståndsansökningar för restauranger. Då skulle man kunna skära bort 50 % utav allt pappersarbete. Med tanke på att det tar ca 3 månader att få ett alkoholtillstånd känns väl det ganska välkommet? Men vad vet vi (en kock & en bagare), insnöade i vår lilla bransch, vi ser och förstår väl inte helheten…

Ok, nog med gnäll! Vi lobbade ju lite igår när vi nämnde att vi nu har gjort klart med vem som kommer att ansvara för servering och dryckesbiten på Restaurant Frantzén- Lindeberg. Den som kommer att göra det är… Jon Lacotte, för närvarande på restaurang Carl- Michael i Stockholm. Innan dess har Jon bland annat jobbat på Hotell Reisen, Marie Laveau och Atlas. Det sägs att det han inte vet om vin är inte värt att veta! Mer om Jon och dryckesbiten kommer senare på den här bloggen. Det känns t.ex. intressant att veta hur man sätter dryck till en 20- rätters meny…

Inga kommentarer: