måndag 29 oktober 2007

Vi väljer att avböja, tack!

Idag var det ju äntligen premiär på "riktigt" i testköket och det var egentligen det vi hade tänkt att blogga om.

Men efter ett samtal från Grönsakshallen Sorunda, blev vi tvungna att vänta med testköksbloggandet. Vi tar det från början, som ni har kunnat läsa i tidigare inlägg besökte vi Sorunda förra veckan när vi var ute på leverantörsjakt. Som när det gäller all matlagning så är det ju en förutsättning att ha riktigt bra råvaror för ett lyckat resultat. Varvid vi lägger extremt mycket tid redan innan vi öppnat på att åka runt och besöka tilltänkta leverantörer. Vid dessa besök förklarar vi vad vi vill uppnå med vår restaurang samt att vi inte kommer att tolerera (betala) för råvaror som inte håller högsta kvalitet.
Efter vårt besök på Sorunda kändes det positivt och inspirerande att eventuellt inleda ett samarbete. Vi var till och med där imorse och köpte grönsaker till morgondagens fotografering för tidningen Gourmet.

Döm av vår förvåning när vi två timmar senare får ett telefonsamtal från Sorunda där man förklar att man AVBÖJER ATT INLEDA ETT SAMARBETE med motiveringen, att vi som kund kommer att ta upp för mycket utav deras tid!?
- Ursäkta, att vi vill ha högsta kvalité på de råvaror som vi beställer och betalar för!!
Nästa motivering var att Mistral som tidigare kund inte hade köpt speciellt stora mängder.
- Suprise, Mistral är ju en av Stockholms minsta krogar som dessutom blivit mindre med åren, när man har valt att endast ta emot 12 gäster per kväll, tre till fyra kvällar i veckan. Vi där emot kommer att ha öppet fem kvällar i veckan samt kunna ta emot sammanlagt 32 gäster som äter 10 eller 20 rätter var. Vilket i sig innebär att vi kommer att köpa betydligt mycket mer än Mistral. Visst vi är liten krog, MEN vi trodde inte att man var tvungen att beställa "armékvantiteter", för att få handla från Sorunda.
Den tredje motiveringen var att vi har uttryckt att vi eventuellt kommer att kompletera våra inköp med andra grönsaksleverantörer.
- Självklart, om det visar sig att t.ex. Matbruket har en fantastisk morot så kommer vi att köpa moroten från den leverantören. Vi har svårt att se något fel i att försöka hitta den bästa moroten på marknaden? Sorunda verkar inte tro på sin produkt och kvalité? Om man är orolig för att vi inte skall beställa tillräckligt mycket, kan man på ett enkelt sätt lösa detta genom att sätta en minimum gräns för hur mycket vi måste köpa för vid varje enskild leverans.


Sammanfattningsvis känns det extra märkligt när följande texter går att hitta på Sorundas hemsida:

"-Du ska kunna skapa din mat, i din restaurang, på ditt sätt."
"-Vi kommer alltid att fortsätta lyssna på dina önskemål och utvecklas vidare tillsammans."
"-Trots vår marknadsledande position har vi inte glömt hur Sveriges kockar vill ha det."

I våra ögon är det märkligt att Sorunda har agenturen på "El bulli´s Texturas" -serie om man nu inte vill vända sig till små restauranger. Vem ska då köpa dessa "special" ämnen, sjukhus, skolor eller kanske möjligtvis den svenska armén?

Vår jakt på grönsaksleverantörer måste uppenbarligen gå vidare. Låt oss hoppas att vi kan finna någon som har samma passion som oss när det gäller att jobba med högsta kvalitét.....

2 kommentarer:

Lagers tabberas sa...

Det är som när man plockar svamp - hittar man en, så ser man en massa andra. Det är bara att gå vidare, money talks!
Samtidigt kan jag förstå grönsakshallen - slösa personal på några snubbar som ska välja och välja - det är som att stå efter i kön till godiskiosken och ha någon framför sig med kladdiga tioöringar i handen.
Förresten, Armén - snick snack. Pratade för några år sedan med intendenturen i Karlskrona då jag ville komma över en guldburk (Ärtsoppa).
-Nä, vi kör ingen ärtsoppa längre i fält, Du vet det finns knappt några soldater kvar - de är ju i utlandstjänst, så det är kebab som gäller!

Moster sa...

Deras förlust. Leta vidare killar.